DIGITAL LIBRARY ARCHIVE
HOME > DIGITAL LIBRARY ARCHIVE
< Previous   List   Next >  
Knowledge as Marketing Message : Design and Analysis of Human-Reader Based Personal Experience Management Business Model
Full-text Download
Jung-Ho Jun (School of Business, Kyung Hee University)
Kyoung-Jun Lee (School of Business, Kyung Hee University)
Vol. 16, No. 1, Page: 17 ~ 43
Keywords
Human-Reader System, Mobile RFID, Life-log, Ubiquitous Computing, Business Model, Tag Evaluation Model
Abstract
This research considers the role of knowledge as marketing message, designs and analyses the personal experience management (PEM) business model using Human-Reader system. It is difficult to save and manage person's daily experience and relevant contents due to the lack of proper infrastructure and system. On the contrary, using Human-Reader infrastructure, person's experience and various relevant contents can be easily saved and managed because seamlessness between offline and online and the various devices that person can always carry along in ubiquitous environment. Since person can store and manage information, contents and advertisements through Human-Reader system and u-PEMS, marketing messages and advertisements do not have to be repetitive and stimulating. Instead, marketing messages and advertisements in Human-Reader environment should be granting values that can be saved and managed. We propose various scenarios, processes and its issues. And we analyze the expected value of RFID tag used on the proposed business model by so-called 'Tag Evaluation Model' and assess the assumptions that are basis of the proposed business model for evaluate the feasibility of the u-PEM business model.
Show/Hide Detailed Information in Korean
마케팅 메시지로서의 지식 : Human-Reader 기반의 개인 경험 관리 비즈니스 모델 설계 및 분석
전정호 (경희대학교 경영대학 & 경영연구원)
이경전 (경희대학교 경영대학 & 경영연구원)
Abstract
본 연구는 개인이 이른바 '유비쿼터스 개인 경험 관리 시스템'을 갖추고 있을 때 발생하게 될 것으로 예상하는 마케팅 메시지로서의 지식의 역할에 대하여 고찰하고, 유비쿼터스 개인 경험 관리 시스템을 통해 수행할 수 있는 비즈니스 모델을 설계하고 분석하는 것을 목적으로 한다. 기존의 환경에서는 개인의 일상 경험과 그 안에서 습득하게 되는 컨텐트가 인프라 및 시스템의 부재로 관리되기 힘든 것이 사실이었다. 그러나 유비쿼터스 환경에서는 오프라인과 온라인의 연결완전성이 담보되고, 개인이 항상 휴대하고 다니면서 개인의 경험을 저장할 수 있는 다양한 장치들이 개발되어, 개인의 경험과 다양한 컨텐트들을 용이하게 저장하고 관리할 수 있게 될 것으로 판단한다. 이러한 변화는 소비자의 기억에 남기 위해 반복적이고 자극적이어야만 했던 마케팅 및 광고의 방법에도 변화를 가져오게 될 것이고, 유비쿼터스 개인 경험 관리 시스템을 기반으로 한 비즈니스 모델이 수행될 수 있게 할 것이다. 이에 본 연구에서는 유비쿼터스 환경에서 개인 경험 관리를 통하여 변화하게 되는 마케팅 및 광고 메시지의 모습을 제시하고자 하며, 이를 기반으로 한 개인 경험 관리 비즈니스 모델을 설계하기 위하여, 발생할 수 있는 다양한 시나리오를 제시하고, 제안하고자 하는 비즈니스 모델의 프로세스 분석 및 이슈에 대한 검토를 수행하고자 한다. 그리고 태그 평가 모델을 통해 비즈니스 모델에 사용되는 RFID 태그의 경제성에 대한 평가를 수행하고, 비즈니스 모델 설계에 기반이 된 다양한 가정들에 대해 평가함으로써, 제안하고자 하는 비즈니스 모델의 구현 가능성을 검토하고자 한다.
Cite this article
JIIS Style
Jun, J.-H., and K.-J. Lee, "Knowledge as Marketing Message : Design and Analysis of Human-Reader Based Personal Experience Management Business Model", Journal of Intelligence and Information Systems, Vol. 16, No. 1 (2010), 17~43.

IEEE Style
Jung-Ho Jun, and Kyoung-Jun Lee, "Knowledge as Marketing Message : Design and Analysis of Human-Reader Based Personal Experience Management Business Model", Journal of Intelligence and Information Systems, vol. 16, no. 1, pp. 17~43, 2010.

ACM Style
Jun, J.-H., and Lee, K.-J., 2010. Knowledge as Marketing Message : Design and Analysis of Human-Reader Based Personal Experience Management Business Model. Journal of Intelligence and Information Systems. 16, 1, 17--43.
Export Formats : BiBTeX, EndNote
Advanced Search
Date Range

to
Search
@article{Jun:JIIS:2010:394,
author = {Jun, Jung-Ho and Lee, Kyoung-Jun},
title = {Knowledge as Marketing Message : Design and Analysis of Human-Reader Based Personal Experience Management Business Model},
journal = {Journal of Intelligence and Information Systems},
issue_date = {March 2010},
volume = {16},
number = {1},
month = Mar,
year = {2010},
issn = {2288-4866},
pages = {17--43},
url = {},
doi = {},
publisher = {Korea Intelligent Information System Society},
address = {Seoul, Republic of Korea},
keywords = { Human-Reader System, Mobile RFID, Life-log, Ubiquitous Computing, Business Model and Tag Evaluation Model },
}
%0 Journal Article
%1 394
%A Jung-Ho Jun
%A Kyoung-Jun Lee
%T Knowledge as Marketing Message : Design and Analysis of Human-Reader Based Personal Experience Management Business Model
%J Journal of Intelligence and Information Systems
%@ 2288-4866
%V 16
%N 1
%P 17-43
%D 2010
%R
%I Korea Intelligent Information System Society