DIGITAL LIBRARY ARCHIVE
HOME > DIGITAL LIBRARY ARCHIVE
< Previous   List   Next >  
The Role of Content Services Within a Firm’s Internet Service Portfolio: Case Studies of Naver Webtoon and Google YouTube
Full-text Download
Jiwon Choi ( Graduate School of Business, Seoul National University)
Wooje Cho (Graduate School of Business, Seoul National University)
Yoonhyuk Jung (School of Media and Communication, Korea University)
YoungOk Kwon (Division of Business Administration, Sookmyung Women's University)
Vol. 28, No. 1, Page: 1 ~ 28
Keywords
content service, service portfolio, demand-side synergy, network effects, social network analysis
Abstract
In recent years, many Internet giants have begun providing their own content services, which attract online users by offering personalized services based on artificial intelligence technologies. This study investigates the role of two firms’ content services within the firms’ online service network. We examine the role of Naver Webtoon, which can be characterized as a professional-generated content, within Naver’s service portfolio, and that of Google YouTube, which can be characterized as a user-generated content, within Google’s service portfolio. Using survey data on viewers’ use of the two services, we analyze a valued directed service network, where a node denotes an online service and a relationship between two nodes denotes a sequential use of two services. We found that both Webtoon and YouTube show higher out-degree centrality than in-degree centrality, which implies these content services are more likely to be starting services rather than arriving services within the firms’ interactive network. The gap between the out-degree and in-degree centrality of YouTube is much smaller than that of Webtoon. The high centrality of YouTube, a user-generated content service, within the Google service network shows that YouTube’s initial role of providing specific-content videos (e.g., entertainment) has expanded into a general search service for users.
Show/Hide Detailed Information in Korean
기업의 인터넷 서비스 포트폴리오 내 콘텐츠 서비스의 역할: 네이버 웹툰과 구글 유튜브의 사례 연구
최지원 (서울대학교 경영대학)
조우제 (서울대학교 경영대학)
정윤혁 (고려대학교 미디어학부)
권영옥 (숙명여자대학교 경영학부)
Keywords
콘텐츠 서비스, 서비스 포트폴리오, 수요측 시너지, 네트워크 효과, 소셜 네트워크 분석
Abstract
최근 몇 년간 많은 인터넷 대기업이 인공 지능 기술을 기반으로 한 개인화 서비스를 제공하여 온라인 사용자를 끌어들이는 자체 콘텐츠 서비스를 제공하고 있다. 본 연구에서는 기업의 온라인 서비 스 네트워크에서 콘텐츠 서비스의 역할을 분석한다. 네이버의 서비스 포트폴리오에서 전문 제작 콘텐츠로 특징지어질 수 있는 웹툰의 역할과 구글 서비스 포트폴리오에서 사용자 제작 콘텐츠로 구분될 수 있는 유튜브의 역할을 확인한다. 네이버와 구글 서비스 이용에 관한 설문 조사 데이터를 바탕으로 방향성 계량 서비스 네트워크를 분석한다. 온라인 서비스 네트워크에서 노드는 온라인 서비스를 나타내고, 노드 간의 관계는 포트폴리오 내의 특정 서비스를 순차적으로 사용하는 것을 나타낸다. 연구 결과, 웹툰과 유튜브 모두 내향중심성보다 외향중심성이 더 높다는 것을 알 수 있다. 즉, 콘텐츠 서비스는 기업의 양방향 네트워크에서 도착 서비스의 역할보다 시작 서비스의 역할을 수행할 가능성이 높다. 유튜브의 외향중심성과 내향중심성의 차이는 웹툰의 외향중심성과 내향중심성의 차이보다 상대적으 로 적다. 구글의 서비스 포트폴리오에서 유튜브의 높은 중심성은 엔터테인먼트 위주였던 초기 역할에서 검색 플랫폼으로 성장하였음을 보여준다.
Cite this article
JIIS(APA) Style
Choi, J., Cho, W., Jung, Y., & Kwon, Y. (2022). The Role of Content Services Within a Firm’s Internet Service Portfolio: Case Studies of Naver Webtoon and Google YouTube. Journal of Intelligence and Information Systems, 28(1), 1-28.

IEEE Style
Jiwon Choi, Wooje Cho, Yoonhyuk Jung, and YoungOk Kwon, "The Role of Content Services Within a Firm’s Internet Service Portfolio: Case Studies of Naver Webtoon and Google YouTube", Journal of Intelligence and Information Systems, vol. 28, no. 1, pp. 1~28, 2022.

ACM Style
Choi, J., Cho, W., Jung, Y., & Kwon, Y., 2022. The Role of Content Services Within a Firm’s Internet Service Portfolio: Case Studies of Naver Webtoon and Google YouTube. Journal of Intelligence and Information Systems. 28, 1, 1--28.
Export Formats : BiBTeX, EndNote
Advanced Search
Date Range

to
Search
@article{Choi:JIIS:2022:860,
author = {Choi, Jiwon and Cho, Wooje and Jung, Yoonhyuk and Kwon, YoungOk},
title = {The Role of Content Services Within a Firm’s Internet Service Portfolio: Case Studies of Naver Webtoon and Google YouTube},
journal = {Journal of Intelligence and Information Systems},
issue_date = {March 2022},
volume = {28},
number = {1},
month = Mar,
year = {2022},
issn = {2288-4866},
pages = {1--28},
url = {},
doi = {},
publisher = {Korea Intelligent Information System Society},
address = {Seoul, Republic of Korea},
keywords = { content service, service portfolio, demand-side synergy, network effects and social network analysis },
}
%0 Journal Article
%1 860
%A Jiwon Choi
%A Wooje Cho
%A Yoonhyuk Jung
%A YoungOk Kwon
%T The Role of Content Services Within a Firm’s Internet Service Portfolio: Case Studies of Naver Webtoon and Google YouTube
%J Journal of Intelligence and Information Systems
%@ 2288-4866
%V 28
%N 1
%P 1-28
%D 2022
%R
%I Korea Intelligent Information System Society